Traditioner

Som ny børnehuset er vi ved at stifte vores egne traditioner samt at fastholde dem vi voksne har lært igennem livet.

Traditioner og højtider er en vigtig ting i forhold til at give barnet et indblik i vores kultur og give barnet kulturelleforståelse.

Dette udnytter vi ved at skabe kreative aktiviteter, op til de forskellige højtider, hvor vi guider barnet bl.a. i at håndtere sakse, male både med hænder/kroppen og med pensler hvilket er med til at styrke finmotorikken samt glæden og fantasien til at skabe noget.

Derudover lærer børnene også omkring de forskellige højtider og traditioner.

De traditioner og højtider vi allerede har stiftet i Børnehuset Bodil er:

Barnets egen fødselsdag: Vi fejre alle børn, da det er en stor ting for det enkelte barn at have fødselsdag. Læs evt under “Fødselsdag”.

Fastelavn:

Når vi holder fastelavn, skal børnene være klædt ud hjemmefra(i fællesområder og i vuggestuen er det uden masker).

Op til fastelavn laver vi alle i fællesskab, pynt til vores fastelavnsris. Vi synger fastelavnssange og taler om hvorfor vi holder fastelavn og hvordan man gjorde i gamle dage. På selve dagen slår vi katten af tønden, hvor der er en surprise i tønden. Om eftermiddagen har Ndaye bagt hjemmelavet fastelavnsboller med glasur på. Ledelsen vil give en dato når vi nærmere os traditionen.

Påske: Op til påske klipper vi påskepynt, vi sår karse, hvor børnene skal være med til at vande, så de er med til at opleve processen fra frø til karse. Vi snakker om traditioner og laver aktiviteter fra gamledage såsom at puste æg, og hvorfor vi holder påske.

En af dagene inden påskeferien serverer vores køkkendame Ndaye, en lækker påskefrokost, som vi spiser samlet.

Sommerfest: Som en nyere tradition hos Børnehuset Bodil, vil en gang om året holde en sommerfest, hvor forældrene er med. Her vil der være planlagt små aktiviteter for børnene. Derefter vil vi spise sammen, hvor forældrene selv skal medbringe en ret. Vi slutter af med fælles oprydning.

Jul: I hele December måned handler det om jul. Vi snakker om hvorfor vi holder jul, vi klippe klistrer julepynt, læser og fortæller julehistorier, bager. og måske bliver der lavet en julegave eller to til børnenes forældre. Vores ture bliver også inspireret af jul, hvor vi tager ud og kigger på juleudstillinger, julelys osv. Derudover vil vi danse om juletræet, hvor vi alle har stået for julepynten. Der vil blive serveret risengrød og vi vil afholde en julefrokost med børnene op til juleferien.