Søvnpolitik hos Børnehuset Bodil

Søvn er en af de fysiske nødvendigheder, som er afgørende for barnets trivsel. Under længerevarende søvn, gennemgør vi mennesket forskellige søvnfaser, der spiller en vigtig faktorer for kroppens genopbygning. Når barnet sover, har de meget dyb-søvn og drømmesøvn. Dyb-søvnen er for kroppens fysiske restitution og drømmesøvnen er for intellektets opbygning. Det har derfor den afgørende betydning for barnet, at det får lov til at have en sammenhængende søvn.

Vi har alle brug for at få lov til at sove igennem vores søvncyklus både om natten, men for børn også om dagen. Konsekvensen af et afbrudt søvncyklus er et utilfreds og uroligt barn, der er længere om at vågne og har svært ved at falde i søvn igen. Det er derfor ikke hensigtsmæssigt at vække barnet fra middagsluren i håb om at barnet sover bedre om natten. Teoretisk set vil en god søvn om dagen gøre det lettere for barnet at falde i søvn og sove om natten. Børn kan ikke sove for meget, hvilket betyder at en lang middagslur ikke har en indflydelse på nattesøvnen. Hvis barnet ikke kan sove om aftenen, kan det skyldes at barnet har sovet en for kort middagslur, da barnet bliver overaktivt pga. søvnmangel. Forskning viser, at længden af middagssøvnen har ingen indvirkning på nattesøvnen for børn indtil det når 4 årsalderen. Hvis et barn vækkes af sin søvn, og at dette sker hverdag, er ville vi være aktivt skyld i at stresse barnet. Derfor vækker vi ikke børnene hos Børnehuset Bodil.